35M PERSEVERANCE

  • Interieur ontwerp:  deVosdeVries design
  • Design & Naval Architecture:  Dykstra N.A.
  • Werf:  Baltic Yachts
  • Lengte:  39.6 m

Bij Baltic Yachts in Finland is een ​​geavanceerde composiet 40 meter modern-klassiek zeiljacht in aanbouw van de Nederlandse ontwerpbureaus Dykstra Naval Architects en deVosdeVries design.

Het jacht heeft kenmerken in de stijl van een vroegere loodskotter, waaronder een rechte steven, boegspriet en hoge verschansing, maar met zeer moderne en ‘schone’ systemen ten behoeve van het milieu. Er zal nadruk worden gelegd op efficiëntie met voorzieningen als ‘slimme’ hutten, ontworpen om automatisch het stroomverbruik te minimaliseren wanneer ze niet in gebruik zijn. Daarbij wordt de energie van het airconditioningsysteem hergebruikt om water te verwarmen. Het elektrisch voortstuwingssysteem wordt gevoed door een lithium-ion batterijpakket, waarmee dit schip gedurende lange perioden in ‘stille’ modus kan opereren. In opdracht van een ervaren zeiler, zal het jacht worden gebouwd volgens DNV-GL klasse, waardoor bemanning en gasten veilig de wereldzeeën kunnen bezeilen. Het jacht is ontworpen met een eigenaars hut in het voorschip en drie gastenhutten. Bemanningsaccommodatie voor zes personen bevinden zich in het achterschip.

Thijs Nikkels, CEO van Dykstra Naval Architects, omschrijft het jacht als een loodskotter met ’tijdloze elegantie’.

Nederlandse ontwerpers deVosdeVries design  het ‘lichte en eigentijdse’ interieur. Michiel de Vos: “We gaan gebruik maken van gebeitst Eiken, donker Esdoorn en ‘Industrial chic hardware’.”

Henry Hawkins, CEO van Baltic Yachts, zei: “We zijn verheugd om samen te werken met een nieuwe klant die zowel een enthousiaste zeiler is als technisch onderlegt. Er is veel voorbereiding en denkwerk in dit project gestoken en we werken met plezier samen met de eigenaar.” Matthew Lester van Baltic Yachts, die nauw aan het project heeft meegewerkt, zei: “Dit is een zeer verbruiksbewust schip dat is uitgerust met geavanceerde computergestuurde systemen om de ‘slaap’ karakteristieken van de hut vooraf te bepalen.” Ook heeft Baltic nauw samengewerkt met een gespecialiseerd airconditioningbedrijf om het gebruik van afvalwarmte van airconditioning te maximaliseren. De tewaterlating en oplevering worden verwacht in 2021.